IV Festiwal „Masovia Goes Baroque”
„Mazovia Goes Baroque” to muzyka dawna na dawnych instrumentach. Tym razem niezupełnie, bo będzie to akordeon, na dodatek wyprodukowany w Moskwie zaledwie kilka miesięcy temu.
Wykonywanie muzyki dawnej na instrumentach współczesnych podczas koncertów Festiwalu „Mazovia Goes Baroque” to nie eksperyment, ale zauważenie i docenienie wysiłku „współczesnych” muzyków, którzy, nie zmieniając instrumentów, wypracowują swoją własną drogę do muzyki dawnej, często zaskakująco oryginalną, a czasami przekonującą nie mniej niż produkcje muzyków „dawnych”.
Bohaterem najbliższego koncertu będzie duński akordeonista Andreas Borregaard, który przedstawi nam swoją akordeonową wersję różnych muzycznych epizodów z historii muzyki europejskiej, a kulminacyjnym momentem tej podróży w czasie będzie wykonanie kilku fragmentów z Wariacji Goldbergowskich Jana Sebastiana Bacha.
Andreas Borregaard urodził się w 1981 roku. Jest uznawany za jednego z najciekawszych akordeonistów młodego pokolenia. Współpracuje z kompozytorami z całej Europy i stara się aktywnie promować swój instrument w środowisku kompozytorskim. Swoją przygodę z akordeonem rozpoczął w wieku 5 lat. W 2001 roku podjął naukę w Królewskiej Duńskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze u Jamesa Crabba i Geira Draugsvolla. Po zakończeniu studiów został przyjęty do klasy solistycznej prowadzonej przez Jamesa Crabba, którą ukończył w 2010 roku. Jego międzynarodowy debiut w roli solisty miał miejsce w roku 2007 – podczas brytyjskiej premiery utworu Giji Kanczelego Kapote na akordeon i orkiestrę wystąpił wraz z BBC National Orchestra of Wales. Ponadto koncertował jako solista oraz członek zespołów kameralnych w Australii, Afryce Południowej i w większości państw Europy.
Andreas Borregaard został pierwszym w historii akordeonistą przyjętym do prestiżowej Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Studiował tam u skrzypka Davida Takeno oraz klawesynisty Jamesa Johnstona, realizując jednocześnie innowacyjne projekty interdyscyplinarne z London Contemporary Dance School oraz Wydziałem Kompozycji Guildhall School of Music and Drama.
W 2001 roku założył Modern Tango Quintet – zespół koncentrujący swoją uwagę na tangu współczesnym i „tango nuevo” – z którym nagrał w 2006 roku płytę Modern Tango Quintet // Kim Sjogren (dla wytwórni Cowbell Music). Poza tym występuje z triem Gáman, które zgłębia relacje pomiędzy folklorem a muzyką współczesną, a także w duecie Inviolata (akordeon i altówka).
Swój pierwszy solowy album, Conversation of the Muses nagrał w roku 2009 dla kopenhaskiej wytwórni Gateway Music. Zawiera on współczesne dzieła Berio, Gubajduliny oraz Sorensena, a także transkrypcje utworów Rameau, Mozarta i Piazzolli.
Plany koncertowe Andreasa Borregaarda obejmują występy na takich znanych festiwalach, jak Heidelberger Frühling i Festspiele Mecklenburg-Vorpommern w Niemczech, SPOR Festival w Danii, Huddersfield Contemporary Music Festival w Wielkiej Brytanii, Other Minds w USA czy Muzyka w Raju w Polsce. Ponadto weźmie udział w premierach dwóch nowych koncertów akordeonowych Fredrika Österlinga (w roku 2012 z Filharmonią Kopenhaską) i Maji S.K. Ratkje (w sezonie 2013/2014 z Red Note Ensemble w Wielkiej Brytanii). Od 2010 roku Andreas Borregaard uczy gry na akordeonie oraz muzyki kameralnej w Królewskiej Duńskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze.
Historia muzyki z akordeonowego punktu widzenia
Wykonawca: Andreas Borregaard akordeon
15 marca 2012r. godz. 17.00
Muzeum Mazowieckie w Płocku ul. Tumska 8
Wstęp wolny
Źródło: POKiS