Globalnie, odpowiedzialnie, kreatywnie w Małachowiance

eko_60„Globalnie. Odpowiedzialnie. Kreatywnie” – tak kilka ostatnich dni spędzili uczniowie płockiej Małachowianki, którzy pod okiem specjalistów i swoich nauczycieli wzięli udział w projekcie o tej samej nazwie.

Akcja zakończyła się wydarzeniem, podczas którego chcieli oni uświadomić rówieśnikom a także najmłodszym odbiorcom, jakie skutki obecnie przynosi globalizacja.

Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Małachowskiego podjęli się projektu w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej, który trwa od 16 do 24 listopada. W programie współfinansowanym przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych udział biorą trzy szkoły z województwa mazowieckiego, a 4-dniowe warsztaty organizowane były przez Instytut Edukacji Kreatywnej INEK.

Wyszkoleni już uczniowie Małachowianki podjęli się przekazania wiedzy dalej, stąd akcja „Coś z niczego”. Grupa młodzieży pod czujnym okiem swoich nauczycieli postanowiła zaprezentować kolegom jak działa tak zwany upcykling, czyli po prostu przetworzenie odpadów, rzeczy nam już niepotrzebnych w coś, co będzie nam dalej służyło. Jednakże całość skierowana była nie tylko do dalszej społeczności Małachowianki, ale także do dzieci z dwóch płockich przedszkoli, które – jak przyznają sami organizatorzy – są najbardziej wdzięczną publicznością.

6-latki nie zawiodły organizatorów, które swoją wiedzą na temat racjonalnego gospodarowania odpadami mogły zaskoczyć wielu starszych. Dzieci na pytanie czy angażują się w pomoc przy segregacji śmieci zgodnie odpowiedziały, że tak. Znaczna większość potrafiła również wymienić podstawowe kolory pojemników, ale jeden z przedszkolaków szczególnie zadziwił obeznaniem w temacie zgromadzonych starszych kolegów, dodając, że „jest jeszcze biały pojemnik”, który „jest na szkło bez kolorów”.

eko_63

Na uczestników wydarzenia czekało wiele atrakcji. Organizatorzy postanowili dotrzeć do dzieci i młodzieży w najlepszy możliwy sposób – poprzez zabawę. Podczas wizyty w Małachowiance można było pograć w warcaby wykonane z pudełek po pizzy i nakrętek butelek czy we własnoręcznie zrobionego twistera; zobaczyć jak można kreatywnie wykorzystać rolki po papierze toaletowym i zrobić z nich pudełka na prezenty czy wykonać oryginalną biżuterię z pozostałości wieszaków na ubrania, sznurków czy też zawleczek od puszek. Zaprezentowano także, jak z odpadów można zrobić ciekawe ozdoby wnętrz – wazony ze szklanych butelek przy pomocy metody decoupage czy bombki na choinkę z żarówek.

eko_05Dodatkowymi atrakcjami była na pewno projekcja filmu, w którym inni uczniowie oraz nauczyciele Małachowianki odpowiadali na pytania na temat rzeczy na pozór nie mających dużo wspólnego z segregacją odpadów (wśród nich co zabraliby na bezludną wyspę, co jaki okres czasu wymieniają telefon czy też ile par butów posiadają). Wszystko miało na celu uświadomienie, jak często w obliczu przyziemnych spraw zapominamy o rzeczach istotnie ważnych, a także wpływie globalizacji na środowisko. Innym bonusem był występ szkolnego zespołu, który korzystał również z własnoręcznie zrobionych instrumentów.

eko_04– Chcieliśmy zrobić coś nietuzinkowego, coś co trafi do każdego, a najlepszym sposobem na zrozumienie czegoś jest tego doświadczenie – mówi jeden z uczestników programu, Filip Reszczyński – Dlatego my, przeszkoleni przez panie z Instytutu Edukacji Kreatywnej, postanowiliśmy zorganizować warsztaty połączone z projekcją filmu oraz koncertem szkolnego zespołu. Naszym celem było uświadomienie młodym osobom, że “życie” zużytego produktu nie kończy się z momentem zakończenia jego eksploatacji, ale można go ponownie wykorzystać w innym, zupełnie innym celu. Mam nadzieję, że wszystkim wychodzącym z naszych warsztatów, pozostało w głowach zdanie, wieńczące projektowany film: Może lepiej zmienić świat niż telefon?

Zobacz fotoreportaż

Autor tekstu: Michalina Chabowska
Zdjęcia: Skibek 

Skomentuj

comments