Ćwicz oczy, więcej zobaczysz

Praca przy komputerze, czytanie, oglądanie telewizji męczą i osłabiają wzrok. Ale możesz temu zapobiec i przez długie lata zachować dobrą ostrość widzenia. Osiągniesz ten cel, ćwicząc oczy

 
 
 
 
Czy wiesz, jaka aktywność potrzebna jest oczom? Proste, umiejętne, regularne ćwiczenia poprawiają jakość widzenia. Wcześnie rozpoczęte, mogą zapobiec wadzie wzroku.

Wczesny trening

W okresie szkolnym u wielu dzieci dochodzi do tzw. krótkowzroczności szkolnej – nabytej, niewysokiej (tj. do 3 dioptrii) wady wzroku, bez zmian w budowie oka. Jest ona wynikiem zbyt długiego i intensywnego patrzenia z bliska, które osłabia mięśnie rzęskowe, odpowiedzialne za akomodację, czyli zdolność ostrego widzenia z bliska i z daleka. Pracując wzrokiem higienicznie – z przerwami przy dobrym świetle – i stosując proste ćwiczenia oczu, można tej wadzie zarówno zapobiec, jak ją cofnąć, dopóki nie jest utrwalona.

Poprawa akomodacji

Akomodację ćwiczy się naprzemiennym patrzeniem blisko i w dal, z zachowaniem bezruchu gałek ocznych: zaznacz na szybie punkt, stań przed oknem i przez 5 minut patrz raz na punkt na szybie, raz na punkt w dali, położony na tej samej osi (np. na drzewie, słupie czy w domu), za każdym razem zatrzymując na nim wzrok na kilka minut.

Ruchomość gałek ocznych

Jednym z dwóch elementów ćwiczenia mięśni zewnętrznych oka jest uporządkowane patrzenie w różnych kierunkach, bez poruszania głową: usiądź na krześle i patrz po 3 sekundy kolejno: prosto, maksymalnie w prawo, prosto, maksymalnie w lewo, prosto, maksymalnie w dół, prosto, maksymalnie do góry, prosto itd. Istnieje pogląd, że przez regularne maksymalne napinanie mięśni gałkowych, z którym wiąże się chwilowa poprawa ukrwienia oka, można to ukrwienie poprawić na stałe.

Drugim elementem ćwiczenia jest ćwiczenie zbieżności. Mięśnie zewnętrzne oka odpowiadają bowiem również za zbieżne ustawienie gałek ocznych, lekko do środka, przy patrzeniu z bliska. Ich niesprawność widoczna jest w zezowaniu (nie w chorobie zezowej, w której zezowanie jest już utrwalone). Chodzi tu o sytuację, w której dziecku bez wady wzroku okresowo “ucieka” oko. Ćwiczenie polega na wielokrotnym powtarzaniu czynności : wyciągnij rękę maksymalnie przed siebie na poziomie oczu, skoncentruj wzrok na palcu wyciągniętej ręki, po czym – nie odrywając wzroku od palca – powoli zbliż rękę do nosa.

Komputer tak, ale…

Praca z komputerem wymaga przerw. Najlepiej co pół godziny wstawać od biurka, podchodzić do okna, spoglądać na zieleń i wykonywać oczami ćwiczenia. Do tego samego zachęcamy dziecko. Tuż po szkole, w której pracuje się oczami, dziecko nie powinno siadać do komputera. Między innymi z tego powodu warto je zainteresować ruchem na świeżym powietrzu.

Akomodację można wymusić

Jedną z edycji programu “Kapitalny pomysł” wygrał student politechniki pomysłem na “system”, który ćwiczy akomodację. Są to okulary (gogle) ze zmieniającą się ogniskową szkieł. Patrząc przez nie, oko musi więc akomodować, żeby widzieć. Gogle zakładane na kilkanaście minut dziennie, mają z czasem eliminować krótkowzroczność szkolną. Po pozytywnej wstępnej ocenie ekspertów pomysł jest aktualnie testowany.

Opracowanie: Ania

Skomentuj

comments