Używki – zdrowa przyjemność

uzywkiLekarze kładą nam do głowy, że długie i zdrowe życie wymaga wyrzeczeń. Jedz niewiele, gimnastykuj się, zapomnij o używkach.

Badania z ostatnich lat otwierają przyjemniejszą drogę do zdrowia. Okazuje się, że używki bywają wręcz pożyteczne dla zdrowia, a przy tym… uszczęśliwiają.

 

CZEKOLADA

Historia czekolady sięga tajemniczych kultur Olmeków i Majów. Te właśnie starożytne cywilizacje zamieszkujące równikową strefę Ameryki Środkowej jako pierwsze zaczęły uprawiać drzewa, z których produkowano czekoladę. Nazwa tych drzew “Theobroma cacao” pochodzi od greckich słów “theos”- bóg i “broma”- napój, czyli “napój bogów”.
Zanim stała się cenionym przysmakiem, czekolada była lekiem na zmęczenie, anemię, gorączkę, gruźlicę i wiele innych dolegliwości. Badania wykazały, że zawiera prawie 600 cennych dla organizmu substancji.

Jak działa?

Służy sercu – zawiera polifenole, tzw. naturalną nitroglicerynę stosowaną w chorobie wieńcowej. Zjedzenie 2 kostek gorzkiej czekolady udrażnia naczynia krwionośne na 8 godzin. Polifenole działają jak aspiryna – osłabiają zlepianie się płytek krwi, zmniejszają ryzyko zakrzepów. Codzienne spożycie kostki czekolady obniża ciśnienie krwi, poleca się ją wysokociśnieniowcom.
Likwiduje znużenie i dodaje wigoru – za sprawą pobudzającej kofeiny i teobrominy. Zwiększa produkcję hormonów szczęścia, pobudza układ odpornościowy.
Skutecznie zapobiega skurczom mięśni – jest źródłem magnezu, potasu i żelaza. Łagodzi bóle reumatyczne.
Usprawnia pamięć i pracę mózgu – jest bogata w lecytynę.
Przeciwwskazania
Czekoladowa kuracja nie jest wskazana dla osób otyłych (1 tabliczka – 600 kcal), mających kłopoty z nerkami i pęcherzem moczowym (zawiera kwas szczawiowy). Może nasilać ataki migreny.

Dzienna dawka
Kostka gorzkiej czekolady (70 % kakao). Palacze mogą sobie pozwolić na 3 kostki.

HERBATA

Jesteśmy herbaciarzami. Listki wiecznie zielonej rośliny z rodziny kamelii parzymy trzy razy częściej niż kawę. Już od bardzo dawna napój ten znany jest w Chinach. Pierwsze pisemne wzmianki o tej roślinie pochodzą dopiero z VIII wieku p.n.e. i przez długie lata była ona traktowana jako lek i środek wzmacniający, który wytwarzany był z liści dzikiego drzewa herbacianego.

Jak działa?

Jest rekordzistką pod względem zawartości przeciwutleniaczy – przydaje się zwłaszcza w profilaktyce raka piersi, jelita grubego i żołądka.
Zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca – warto popijać nią zwłaszcza tłuste posiłki, gdyż utrudnia odkładanie cholesterolu w tętnicach.
Oczyszcza jelita z toksyn, usprawnia pracę przewodu pokarmowego, wydzielanie enzymów trawiennych oraz funkcję wątroby.
Zwalcza wirusy grypy oraz zapalenie wątroby, leczy biegunki.
Sprzyja płodności.
Dobrze wpływa na sprawniejsze rozumowanie i kojarzenie oraz przytomność umysłu.
Łagodzi podrażnienia śluzówki, przynosi ulgę zaczerwienionym spojówkom.
Przeciwwskazania

Zawiera związki garbnikowe – taniny, które utrudniają przyswajanie mikroelementów, witamin i leków. Nigdy nie popijaj ich herbatą, lecz wodą.

Dzienna dawka
2-3 filiżanki herbaty. Czarną herbatę zastąp zieloną, zaparzaną wodą zagotowaną, ale nie wrzącą.

KAWA

Pochodzi z Etiopii, gdzie owoce kawowca wykorzystywane były już w I tysiącleciu p.n.e. Już od XVI wieku, kiedy kawę sprowadzono do Europy, budziła ona wiele kontrowersji. Z jednej strony chwalono jej niezwykłe działanie, z drugiej oskarżano o wywoływanie wielu różnych schorzeń.

Jak działa?

Oddala senność, mobilizuje układ nerwowy, chroni neurony, oddalając ryzyko choroby Parkinsona.
Zmniejsza ryzyko zachorowania na marskość wątroby.
Zapobiega rakowi piersi – prawdopodobnie dzięki zawartości fitoestrogenów.
Na dłuższą metę obniża ciśnienie krwi.
Dotlenia organizm, pozytywnie wpływa na krążenie i układ trawienny.
Przyśpiesza metabolizm, tym samym zwiększa tempo przemiany lipidów i pomaga zapobiegać zmęczeniu mięśni.
Polepsza perystaltykę jelit.
Jest głównym przeciwutleniaczem w diecie osób spożywających niewiele owoców i warzyw.
Zwiększa efektywność środków przeciwbólowych.
Przeciwwskazania
Kawy powinny unikać panie pragnące zajść w ciążę, gdyż kofeina może zakłócać cykl menstruacyjny.

Dzienna dawka
1-3 filiżanki kawy. Parzona z fusami zawiera więcej kofeiny i silniej drażni żołądek.

PIWO

Już starożytni Egipcjanie doceniali farmakologiczne właściwości piwa. Było zalecane profilaktycznie przed epidemią cholery i dżumy, a także przed ukąszeniem skorpiona. Sam Hipokrates zalecał picie piwa przeciwko silnej gorączce. Właściwości zdrowotne piwa poznali też mnisi – wyrabiali oni najlepsze piwa w klasztorach w Belgii, Francji i Niemczech używając surowców wyłącznie naturalnych.

Jak działa?

Dzięki dużej zawartości chmielu i soli potasowych piwo jest bardzo szybko wydalane z organizmu, zapobiega powstawaniu złogów w nerkach. Doceniając działanie moczopędne tego złocistego napoju, urolodzy i nefrolodzy zalecają jego picie osobom ze skłonnościami do tworzenia się kamieni nerkowych. Niektórzy lekarze uważają wręcz, że piwo wypłukuje piasek i drobne kamienie lepiej niż niektóre leki. Może być też stosowane przy stanach zapalnych nerek.

Dzienna dawka
0,5l dla mężczyzn a 0,3l dla kobiet

Do wszystkiego potrzebna jest jeszcze kultura picia i konsumpcji. Wszystko spożywane z umiarem jest dobre, spożywane natomiast ponad miarę, może mieć skutki szkodliwe i o tym należy zawsze pamiętać.

WINO

Wino pochodzi z Kaukazu. Uprawą winorośli zajmowano się najpierw w Azji Mniejszej, a następnie w Grecji i Italii. Wino było elementem zarówno codziennej diety, jak i uroczystości religijnych starożytnego świata. Do konsumpcji mieszano je z wodą w proporcji 1/5 (1 część wina plus 4 części wody).

Jak działa?

Zatrzymuje sztywnienie tętnic, tzw. arteriosklerozę, rozrzedza krew, oddalając miażdżycę i rozwój żylaków.
Utrudnia przyswajanie cholesterolu z pożywienia.
Sprzyja sercu dzięki minerałom takim, jak: wapń, potas, magnez, żelazo.
Zawiera resweratrol – substancję o działaniu przeciwutleniającym, przeciwzapalnym i przeciwrakowym.
Obniża ryzyko raka płuc i oddala zagrożenie rakiem prostaty.
Stabilizuje pracę komórek mięśnia sercowego.
Zapobiega cukrzycy, miażdżycy i niewydolności krążenia.
Hamuje rozwój demencji starczej.
Reguluje rytm dobowy i zasypianie, wzmacnia odporność.
Pomaga utrzymać szczupłą sylwetkę, ułatwia trawienie, zmniejsza przyswajanie tłuszczów.
Przeciwwskazania
Z wina powinny zrezygnować kobiety w ciąży i karmiące, osoby z chorobami wątroby i nerek, wrzodami żołądka, alergicy oraz astmatycy.

Dzienna dawka
1-4 (max) kieliszki, tylko przy posiłku.

Wzięte pod naukową lupę używki okazały się pożyteczne dla zdrowia. Umiar w korzystaniu z dobrodziejstw tych smakowitych kuracji to żelazny warunek, który musimy spełnić.

Opracowanie: Ania

Skomentuj

comments