Mazovia Goes Baroque 2012

Jaka przyszłość czeka muzykę dawną? Muzyce dawnej już wielokrotnie wieszczono zagładę.

 Nazywano ją modą, kaprysem, dziwactwem. Kilka lat temu ukazała się nawet, znakomita skądinąd, książka amerykańskiego muzykologa i oboisty Bruce’a Haynesa o wymownym tytule The End of Early Music (Koniec Muzyki Dawnej).

Rzeczywiście można powiedzieć, że muzyka dawna znajduje się w permanentnym kryzysie, ale to kryzys bardzo szczególny. Wynika przede wszystkim z tego, że współczesne wykonawstwo muzyki dawnej jest nie tylko zjawiskiem stosunkowo młodym, zaledwie kilkudziesięcioletnim, ale przede wszystkim podlegającym ciągłej ewolucji. Coś, co fascynowało nas 5 lat temu, dzisiaj wydaje się już nieaktualne. Coś, co z wypiekami na twarzy podziwialiśmy dziesięć lat temu, dzisiaj trąci myszką. Często nie potrafimy zrozumieć, jak 20, 30 lat temu mogliśmy zachwycać się czymś, co dzisiaj uznajemy za całkowicie nie do przyjęcia.

Ten proces ma też swoją drugą stronę. Staliśmy się niecierpliwi. Jeśli w ciągu roku czy dwóch nie usłyszymy czegoś zaskakująco nowego, zaczynamy kaprysić, grymasić i narzekać: „to już chyba koniec”, „tego należało się spodziewać”, „ta formuła jest już kompletnie wyczerpana”, „muzyka dawna się skończyła”.

My, słuchacze, nie jesteśmy tutaj bez winy. Naszą uwagę przykuwają przede wszystkim wykonawcy już znani i uznani. Ich medialną sławę bierzemy, bardzo często niesłusznie, za gwarancję jakości i punkt odniesienia dla wszystkiego, co dzieje się w muzyce dawnej. Nie widzimy i nie słyszymy tego, co dzieje się na drugim planie, w tle. Nie dostrzegamy wibracji, w które muzykę dawną wprowadza młode pokolenie. Ale ono tam jest i wcale nie ma zamiaru czekać na swoją kolej. Chce o swoje miejsce walczyć tu i teraz. Dlaczego nie mielibyśmy mu w tym pomóc? Majowe koncerty cyklu MAZOVIA GOES BAROQUE to nasza, dodajmy, że nie pierwsza, inwestycja w przyszłość muzyki dawnej.

Realizacja festiwalu: Aneta Nowak 609 096 232 (a.nowak@mckis.waw.pl) Szczegółowe informacje na: www.mazoviabaroque.pl

13 maja (niedziela)

godz. 19 – Mazovia Goes Baroque. Wystąpią: Teodoro Bau-viola da gamba (Włochy),Deniel Perer-klawesyn (Włochy). Program: Na violę da gamba po francusku i po niemiecku. Miejsce: sala koncertowa PSM.

Teodoro Bau – od dzieciństwa uczył się gry na violi da gamba pod kierunkiem Claudii Pasetto, a w chwili obecnej studiuje w Konserwatorium w Weronie w klasie Alberto Rasiego. Jednocześnie studiuje grę na lutni u Massimo Lonardiego w Scuola di Musica Antica w Wenecji. Brał udział w Kursach Mistrzowskich prowadzonych przez Paolo Pandolfo, Cristiano Contadina i Guido Balestracciego.

Jako solista, kameralista i członek różnych zespołów orkiestrowych występował na najważniejszych włoskich festiwalach i pracował pod kierunkiem, m.in. Roya Goodmana, Alfredo Bernardiniego oraz Diego Fasolisa.
Dwukrotnie był laureatem Premio Nazionale delle Arti, w roku 2009 w kategorii zespołowej, a w roku 2010 w kategorii solistycznej. W 2011 roku został laureatem drugiej nagrody w kategorii zespołów kameralnych w Concorso Nazionale di Musica Antica im. Maurizio Pratola w L’Aquilii. Brał udział w nagraniach płytowych realizowanych przez wytwórnie Decca i Naxos.

Deniel Perer – urodził się w Feltre i w miejscowej szkole muzycznej rozpoczął naukę gry na fortepianie i organach. W chwili obecnej kończy dziesięcioletni kurs organowy w konserwatorium w Castelfranco Veneto, gdzie studiuje pod kierunkiem Gianluca Libertucciego. Studiował także w Civica Scuola di Musica w Mediolanie pod kierunkiem Lorenzo Ghielmiego. Grę na klawesynie oraz realizację basso continuo poznawał pod kierunkiem Johana Hofmanna i Antonio Frigé. Podejmował także próby komponowania muzyki w stylu barokowym. Koncertuje jako solista oraz członek różnych formacji kameralnych i orkiestrowych. Pracował pod kierunkiem m.in. Paolo Da Col, Carlo Rebeschiniego, Sergio Balestracciego i Roya Goodmana. Występował na wielu znanych festiwalach muzycznych we Włoszech. Jest szefem artystycznym zespołu wokalnego L’Artifizio Armonico, który we współpracy z l’Ensemble Seconda Prattica dokonał pierwszego nagrania całości Psalmodia vespertina volans octo plenis vocibus concinenda Agostino Steffaniego. Jest zangażowany w prowadzenie badań i skatalogowanie historycznych organów w regionie Cadore. W roku 2011 został laureatem trzeciej nagrody w Międzynarodowym Konkursie Organowym Organi Storici del Basso Friuli.

19 maja (sobota)

godz. 19 – Mazovia Goes Baroque w Opactwie Pobenedyktyńskim. Wykonawcy: Consort fletów prostych (Kopenhaga) – Patricia Roa Johansen, Camilla Bachhausen, Christina Lauridsen, Bolette Roed (kierownictwo artystyczne – na zdjęciu). W programie muzyka na dworze duńskim – przed i w trakcie panowania króla Christiana IV.

Kariera artystyczna Bolette Roed to dowód na to, że talent i pracowitość to najwyżej połowa sukcesu. Z taką potencją przychodzi na świat większość z nas, lecz bez mądrego przewodnictwa skarby te są jak surowy diament. Doskonałość brylantu odsłonić może dopiero wrażliwy nauczyciel. Dlatego śmiało można powiedzieć, że do pedagogów Bolette miała wiele szczęścia. Najpierw studiowała u Nikolaja Ronimusa, a później trafiła do klasy Dana Laurina. Swój udział w kunszcie wykonawczym flecistki mają też Peter Holtslag, Pedro Memelsdorff, Marion Verbrüggen, Michala Petri i Gerd Lünenbürger. Dzięki tak wszechstronnej edukacji repertuar Bolette obejmuje dzisiaj nie tylko muzykę klasyczną od średniowiecza do współczesności, lecz również muzykę jazzową i improwizowaną. Z myślą o jej sztuce wykonawczej skomponowano kilkanaście awangardowych utworów na flet prosty.

Bolette jest współzałożycielką i członkinią kilku zespołów kameralnych: Alpha (muzyka współczesna – flet prosty, perkusja i saksofon), Paradox (trio fletów prostych wraz z Susanne Laurin i Danem Laurinem ), a także zespołów Iris i Bain de Lune oraz ostatnio tria Gáman. W roku 2005 flecistka uznana została “Artystą Roku” przez Radio Duńskie. W roku 2011 została nominowana do nagrody Nordic Council Music Prize. Od marca 2012 kieruje Wydziałem Muzyki Dawnej w Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze. Consort fletów prostych jest jej najnowszym projektem artystycznym.

Christina Lauridsen – studiowała grę na flecie prostym w Duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej u Lene Langballe i Bolette Roed. Naukę zakończyła w roku 2011, uzyskując specjalne wyróżnienie za osiągnięcia w zakresie improwizacji. W czasie studiów brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Dana Laurina, Alexisa Kossenko, Alfredo Bernardiniego i Andrew Lawrence-Kinga. Uczy gry na flecie prostym w Vordingborg Musikskole i jest członkinią duetu Duol (flet prosty i gitara) oraz wykonującego muzykę średniowieczną tria Fortuna.

Camilla Bachhausen – jest studentką Bolette Roed w Duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze. Uczestniczy również w kursach mistrzowskich prowadzonych między innymi przez Dana Laurina. Była pierwszą wykonawczynią kilku współczesnych utworów na flet prosty, a jako solistka występowała z orkiestrą Concerto Copenhagen. Uczy gry na flecie prostym w szkole muzycznej w Hillerod.

Patricia Roa Johansen – w roku 2006, będąc jeszcze uczennicą szkoły podstawowej, spotkała Bolette Roed i zainspirowana jej grą, zaczęła pobierać u niej prywatne lekcje gry na flecie prostym. Po okresie nauki w szkole średniej u Lene Langballe, w roku 2011 rozpoczęła studia w Duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej w klasie Bolette. Jednocześnie brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Dana Laurina, Alexisa Kossenko i Aureliusza Golińskiego. W sposób szczególny interesuje się muzyką ludową i etniczną z całego świata. Oprócz gry na flecie uczy się także tańca i gry na instrumentach perkusyjnych.

godz. 19 – Megawidowisko operowe G. Verdi „La Traviatta” w Amfiteatrze w wykonaniu Teatru Muzycznego w Lublinie. Bilety: 10/70 zł (do nabycia: w Centrum Informacji Turystycznej, Stary Rynek 8, tel. 24 367 19 44 oraz w Internecie: www.ticketpro.pl, www.ebilet.pl, www.eventim.pl oraz w sieci empik)

Libretto opery “La Traviata” napisane przez F. M. Piave oparte jest na powieści A. Dumasa “Dama Kameliowa” i stanowi jedną z najciekawszych i najmądrzejszych historii w dziejach opery światowej. Opera opowiada o losach kurtyzany Violetty Valery i zakochanego w niej poety Alfreda Germonta. Kierownictwo muzyczne: Jacek Boniecki. Reżyseria i scenografia: Waldemar Zawodziński. Kostiumy: Izabela Stronias. Choreografia: Janina Niesobska. Przygotowanie chóru: Zofia Bernatowicz.

Projekt 3 / 13 i 19 maja 2012
Miejsce: Opactwo Pobenedyktyńskie, Płock
Organizator: Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
Współorganizator: Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki Program 2 Polskiego Radia
Dyrektor Artystyczny: Cezary Zych

Źródło: POKiS

Skomentuj

comments