Uwaga urlopowicze!

W związku z ostatnimi doniesieniami o upadłości biur podróży Miejski Rzecznik Konsumentów w Płocku informuje, jakie działania należy podjąć, aby zminimalizować ryzyko nieudanego urlopu.

 Zanim konsument zdecyduje się na wybór oferty z biura podróży należy sprawdzić, czy wybrane biuro podroży działa legalnie i jest wpisane do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki i Urzędy Marszałkowskie. Jeżeli biuro podróży figuruje w wyżej wymienionej ewidencji to oznacza, że posiada gwarancję bankową, ubezpieczeniową albo umowę ubezpieczeniową, które w przypadku upadłości biura gwarantują turystom pokrycie kosztów powrotu do kraju.

Ponadto warto sprawdzić, czy wybrane biuro podróży jest wpisane do Krajowego Rejestru Długów. Jeśli taki wpis widnieje, będzie to sygnał dla konsumentów, że wybrane przez nich biuro podróży ma problemy finansowe i należy się zastanowić, czy korzystać z usług takiego przedsiębiorcy.

Należy również sprawdzić informacje o wybranym biurze podróży wśród rodziny i znajomych, którzy wcześniej korzystali z usług biura i mogą mieć już doświadczenia z tym konkretnym organizatorem.

W przypadku zastrzeżeń do jakości usług oferowanych przez biuro podróży, konsumentowi przysługuje prawo złożenia reklamacji w ciągu 30 dni od dnia zakończenia nieudanej podróży. Najlepiej reklamację składać na piśmie u rezydenta, a następnie po powrocie w siedzibie biura podróży.

W przypadku upadłości biura podróży, organizator turystyki musi zapewnić klientom na wypadek swojej niewypłacalności: pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej w wypadku, gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu. W sytuacjach takich musi zapewnić klientom zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną w wypadku, gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana. Organizator musi zapewnić klientom zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego.

Środki pochodzą z obowiązkowych gwarancji ubezpieczeniowych lub bankowych, których wysokość można sprawdzić na stronie www.turystyka.gov.pl.

W przypadku upadłości biur podróży poszkodowani turyści powinni zgłaszać się do Marszałka Województwa właściwego dla siedziby biura podróży.

W przypadku reklamacji usług turystycznych należy zgłaszać się do właściwego miejscowo Rzecznika Konsumentów.

Ochronę turystom na wypadek reklamacji, czy niewypłacalności organizatorów zapewnia ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

Źródło: Urząd Miasta Płocka

Skomentuj

comments