Płocka Galeria Sztuki – zaproszenie na wystawy

Płocka Galeria Sztuki serdecznie zaprasza na wernisaż dwóch wystaw: Zbigniewa Makowskiego „Polytropos” oraz Danuty Michalskiej „Anioły z australijskiego buszu”. Wernisaż odbędzie się w środę 14 marca o godz. 18.00.

 

 

Na wystawie „Polytropos”, przekrojowo ukazującej dokonania Zbigniewa Makowskiego znajdzie się ponad 120 prac. Najstarszym dziełem jest „Plac Napoleona” (tusz/papier) z 1949, natomiast najnowsze prace powstały już w 2011 – należą do nich m.in. „Wieczór Świętego Jana” (2011, 32×48, tusz, gwasz), Dryades (2011, 32×24, tusz, gwasz) czy też Mathematica (Metaphisica) (2011, 47×36, tusz, akwarela). Najmniejsza praca prezentowana na wystawie ma format 17×8 cm. („Wg Rembrandta”, 1953, tusz) natomiast największa – 275×78 cm („Maddalena (Rosso Fiorentino)”, 1989, gwasz). Ponadto zaprezentowane zostaną obrazy olejne z kolekcji Muzeum Okręgowego w Toruniu oraz Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.

Zbigniew Makowski (ur. 1930 r.), klasyk polskiego surrealizmu, studiował w ASP w 1950-56 w Warszawie, gdzie mieszka i tworzy – maluje, rysuje, uprawia twórczość poetycką. W czasie kilkumiesięcznego pobytu w Paryżu w 1962 roku zetknął się z André Bretonem i wystawiał z międzynarodową grupą „PHASES”. Swój indywidualny, liryczny styl o nostalgicznym klimacie ukształtował pod wpływem m.in. fascynacji surrealizmem i egzystencjalizmem. W obrazach i rysunkach budowanych z określonych przedmiotów, które utraciły funkcjonalność na rzecz wartości symbolicznych, łączy konkret i umowność, wprowadza także pismo jako znak graficzny i formę przekazu treściowego. Charakterystyczna jest też dla jego sztuki precyzja warsztatowa, łączenie różnych starych i współczesnych technik malarskich (olej, tempera, gwasz, akwarela, akryl) i rysunkowych, obejmujących także sztukę preparowania papieru.

W 1991 roku rozbudowana kompozycja Makowskiego „Mirabilitas secundum diversos modos exire potest a rebus” (1973-80) została podarowana przez rząd Rzeczpospolitej genewskiej siedzibie ONZ. Malarza uhonorowano też dwukrotnie najbardziej prestiżowymi nagrodami przyznawanymi przez środowiska artystyczne: Nagrodą Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida (1973) oraz Nagrodą im. Jana Cybisa (1992).

 Z. Makowski – Pearl resembled the book, gwasz na papierze, 1986r.

Natomiast na wystawie Danuty Michalskiej zobaczymy ponad 30 prac inspirowanych sztuką aborygeńską. Urodzona 3 sierpnia 1933 w Lublinie. Od roku 1985 przebywa w Australii. Jest żoną Feliksa Tuszyńskiego, artysty malarza i grafika urodzonego w Płocku. Michalska ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Warszawie (1949 – 1951), Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie (1951 – 1966), gdzie studiowała na wydziałach malarstwa i grafiki. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała na wydziale grafiki artystycznej w pracowni profesora Wacława Waśkowskiego. W latach 1966 – 1968 ukończyła studia podyplomowe z dziedziny reklamy i badania rynków.

Na wystawie w PGS pokazane zostaną prace Danuty Michalskiej, w których widoczna jest forma realistyczna. Przemieszane są ze sobą ludowe elementy folkloru polskiego, jak i tego australijskiego a konkretnie aborygeńskiego. Widoczne to jest w układach postaci czy charakterystycznym wypełnianiu formy kreską i punktami. Tajemniczości tym pracom dodaje efekt, jaki Danuta Michalska uzyskała wykonując kompozycje na pozłacanych podłożach.

D. Michalska – Duchy przodków z centralnej pustyni, gwasz, 2012r.

Propozycje spotkań i warsztatów towarzyszących wystawom

17 marca, godz. 12.00
Sztuka Mówi: „O interpretacji”

Motywem przewodnim kolejnego spotkania z cyklu „Sztuka Mówi” będzie problem interpretacji działań artystycznych. Czy rzeczywiście sztuka domaga się interpretacji? Czy dzieło nie może obronić się samo? Czy wyobraźnia twórcy i jego warsztat już nie wystarczą? Jaką rolę w procesie twórczym odgrywa odbiorca? Na te i inne pytania spróbujemy odpowiedzieć na najbliższym spotkaniu, które odbędzie się w anturażu inspirującej intelektualnie wystawy Zbigniewa Makowskiego.

25.03.2012, godz. 12.00
„Folklor współcześnie – inspiracje tradycją”

W nawiązaniu do wystawy Danuty Michalskiej „Anioły z australijskiego buszu”, prezentowanej w Galerii Kreski, Płocka Galeria Sztuki zaprasza na zajęcia plastyczne „Folklor w sztuce współczesnej”. Po obejrzeniu z przewodnikiem aktualnych wystaw, uczestnicy warsztatów stworzą z brystolu i przeźroczystego kolorowego papieru ozdoby witrażowe, nawiązujące do tradycji przodków. Prace oparte na wyrazistej kresce, będą łączyć folklor ze współczesną sztukę.

28.03.2012, godz. 16.00
„Od słowa do obrazu”

Częstym elementem dzieł Zbigniewa Makowskiego są słowa – cytaty z wielkich myślicieli, przedmioty – symbole stanowiące klucz do tworzenia zagadkowych, urzekających swoją estetyką obrazów. Uczestnicy warsztatów po obejrzeniu wystawy artysty wylosują kartki ze słowami – kluczami lub cytatami, które posłużą za punkt wyjścia w tworzeniu własnej kompozycji malarskiej.

Źródło: Płocka Galeria Sztuki

Skomentuj

comments