Coś jak Astigmatic

W środę, 25 kwietnia o godz. 19, kolejny wyjątkowy koncert w Płockim Ośrodku Kultury i Sztuki. Mający punkowe korzenie Bracia Kapsa (Something Like Elvis) przyjeżdżają do Płocka ze swym jazzowym projektem Contemporary Noise Sextet.

 Po rozwiązaniu kultowej formacji Something Like Elvis słuch o nich zaginął. Na chwilę. Była to cisza przed burzą, która przetoczyła się przez polską scenę muzyczną za sprawą ich najnowszego projektu Contemporary Noise Quintet, który z czasem przekształcił się w Sextet. W jego składzie – obok Kuby Kapsa (piano) i Bartka Kapsa (perkusja) – znaleźli się: Tomek Glazik – na saksofonach (Kult, ex-4Syfon, Sing Sing Penelope), Wojtek Jachna na trąbce (Sing Sing Penelope, Mordy), Kamil Pater (Dziki Jazz) oraz basista Patryk Węcławek (Sing Sing Penelope, Maestro Trytony).

Muzykę zespołu można określić jako energetyczny jazz, z elementami muzyki filmowej, jednak różnorodność dźwięków nie pozwala jednoznacznie zaszufladkować wypracowanego przez muzyków stylu. Jesienią 2006 ukazała się debiutancka płyta zespołu „Pig Inside The Gentleman”, która zebrała bardzo pozytywne recenzje i została jedną z płyt roku w plebiscycie Programu Trzeciego Polskiego Radia. Kolejne płyty to „Theatre Play Music” – zapis ilustracyjnej muzyki do przedstawienia teatralnego, „Unaffected Thought Flow” – pierwszy album nagrany jako sekstet. Płyty CNS są wydawane także w Japonii przez Zankyo Rec. oraz w Niemczech przez Denovali Rec.

„Ghostwriter’s Joke” – najnowsza płyta zespołu braci Kapsa – to, jak deklarują artyści, set dźwiękowych historii, opowieści czy komentarzy, które odnoszą się do życia konkretnych osób, czasem znanych, istniejących w masowej świadomości, a czasem nie znanych nikomu: Marylin Monroe czy Normana Davisa.

Data: 25 kwietnia 2012 / g. 19
Miejsce: sala widowiskowa POKIS
Bilety: 15 zł (dostępne w POKiS – ul. Tumska 9a/ CIT – Stary Rynek 8)

Recenzje
„COŚ JAK JAZZ Contemporary Noise Quintet – jazz bez jazzu, muzyka filmowa bez filmu, za to coś wspaniałego! Wbrew nazwie, która sugeruje hałaśliwą muzykę dla wybranych, wręcz dla jajogłowych, Contemporary Noise Quintet to rewelacja dla wszystkich. Piękne, mocne, romantyczne tematy fortepianowe w dialogu z sekcją dętą. Proste i niezwykle emocjonalne kompozycje prowadzące do kulminacji, przy których cierpnie skóra. A kto pamięta jeszcze historię tych muzyków, temu włos się jeży na głowie.”
Bartek Chaciński, PRZEKRÓJ

„Contemporary imponuje dojrzałością i klasą. Znalazło się miejsce zarówno na jazzową elegancję, jak i punkową energię. Kompozycje są niezwykle przestrzenne – zdołano je jednak niemal w całości wypełnić przebogatym instrumentarium – od znakomitej sekcji rytmicznej po świetnie wyposażony arsenał dęciaków. Korzenie większości muzyków kwintetu sięgają ostrzejszej muzyki, czasem metalowej – wybornie to procentuje – czuć w tych utworach wigor, wielką siłę wyrazu. Zapamiętajmy nazwę tego zespołu – absolutnie jest to polski towar eksportowy na miarę Żubrówki! Doceńmy ich i tutaj, między Bugiem a Odrą.”
Diggin the Shelf

Dyskografia
Contemporary Noise Quintet „Pig Inside The Gentleman” – 2006, wyd. Electric Eye Records w Polsce, Denovali Records w Niemczech, Lanquidity Records w Wielkiej Brytanii (wersja winylowa) oraz Mega-D w Japonii,
Contemporary Noise Quartet „Theatre Play Music” – 2008, wyd.Electric Eye Records w Polsce, w przygotowaniu do wydania w Niemczech przez Denovali Records na kwiecień 2010
Contemporary Noise Sextet „Unaffected Thought Flow” – 2008, wyd. Electric Eye Records w Polsce, Zankyo Records w Japonii
Contemporary Noise Sextet „Ghostwriter’s Joke” – 2011, wyd. Electric Eye Records, Denovali Records w Niemczech (CD/LP)

Muzyka do filmów
„Dotknij Mnie” – 2003, Reżyseria: Anna Jadowska, Ewa Stankiewicz
„Teraz Ja” – 2004, Reżyseria: Anna Jadowska
„Do krwi “ – 2008, Reżyseria: Ernest Wilczyński
„Generał. Zamach na Giblartarze” – 2009, Reżyseria: Anna Jadowska
„Made In Poland” – 2010, Reżyseria: Przemysław Wojcieszek

Muzyka do przedstawień teatralnych
„Zaśnij Teraz w Ogniu” – 2007, Reżyseria: Przemysław Wojcieszek, Teatr Polski we Wrocławiu
„Miłość Ci Wszystko Wybaczy” – 2008, Reżyseria: Przemysław Wojcieszek, Teatr Polonia w
Warszawie
„Gry Operacyjne” – 2009, Teatr Telewizji, Reżyseria: Agnieszka Lipiec-Wróblewska
„Bulwar Wolter” – 2010, Teatr Telewizji, reż. Andrzej Bart

Muzyka do niemych filmów
„Banici”, „Piccadilly“ oraz „Gabinet Doktora Caligari”

***
 Astigmatic – czwarta płyta autorska Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego wydana w 1966 roku. Jest uważana za jedno z największych dokonań muzycznych zarówno Komedy jak i całej polskiej szkoły jazzowej. Polskie Nagrania Muza. Komeda był pionierem nowoczesnego jazzu w Polsce, na świecie znany jest jako twórca standardów jazzowych i muzyki filmowej. Najczęściej występował z własnym sekstetem (założonym w 1956). Napisał muzykę do 65 filmów. Pierwszym filmem zilustrowanym muzycznie przez Komedę była etiuda filmowa Romana Polańskiego „Dwaj ludzie z szafą” (1958), ostatnim zaś również film tego reżysera – „Dziecko Rosemary” (USA, 1968), ze słynną „Kołysanką” jako motywem przewodnim.

Astigmatic to również Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektronicznej, którego dwie pierwsze edycje odbyły się na nadwiślańskiej plaży w Płocku.

Źródło: POKiS

Skomentuj

comments