Płock konsekwentnie walczy z przeciążonymi TIR-ami

Koleinowanie nawierzchni przez przeciążane pojazdy to najbardziej widoczny i odczuwalny skutek dla przeciętnego użytkownika drogi.

 Dla właściciela i zarządcy drogi remont zdewastowanej nawierzchni to jedna z najbardziej kosztownych inwestycji.

Inspekcja Transportu Drogowego ma od ubiegłego roku do dyspozycji nowoczesna wagę do preselekcyjnego ważenia pojazdów. Od maja na płockich ulicach skutecznie działają mieszane patrole Straży Miejskiej i Policji, które przede wszystkim kontrolują przeciążone ciężarówki. Tego typu patrole do służby wyjeżdżać będą aż do odwołania.

W ramach konsekwentnie realizowanej strategii zabezpieczającej płockie drogi przed degradacją, jeszcze w 2012 r. powstanie we współpracy MZD i IBDiM kolejna waga systemu preselekcyjnego ważenia pojazdów na Trasie ks. J. Popiełuszki przed Mostem Solidarności na południowym wjeździe do Płocka na drogach krajowych nr 60 i 62. Na realizację tego zadania są zabezpieczone w budżetach odpowiednie środki. Trzecia waga jest przewidziana na północnym wjeździe do Płocka na planowanej trasie łączącej rondo Wojska Polskiego z rondem w Boryszewie. W 2012 r. powstaną także dwie nowe zatoki do stacjonarnego ważenia pojazdów przez uprawnione służby (ul. Wyszogrodzka, Trasa Popiełuszki). Pozwoli to usprawnić i uszczelnić kontrole bez konieczności prowadzenia przeciążonych pojazdów na zalegalizowaną wagę na ul. Dobrzykowskiej. Natomiast od grudnia 2011 działa w Płocku pierwsze nowoczesne urządzenie do preselekcyjnego ważenia pojazdów. Wszystko po to, aby ograniczyć, a w konsekwencji wyeliminować przeładowane pojazdy niszczące płockie drogi.

„Nie sądziłem, że do kontroli zatrzyma mnie policjant ruchu drogowego z oznakowanego radiowozu Straży Miejskiej. Zaskoczyliście mnie” – stwierdził kierowca tira, który mimo znaku B-5, chciał sobie skrócić drogę przejeżdżając przez stary most. Za zlekceważenie przepisów dostał mandat w kwocie 250 zł. i 3 punkty karne. Taka sama kara spotkała tylko we wtorek jeszcze czterech innych kierowców samochodów ciężarowych, którzy zlekceważyli obowiązujące ich przepisy – informuje Jolanta Głowacka rzeczniczka prasowa płockiej Straży Miejskiej.

Mieszane patrole składające się ze strażnika miejskiego i policjanta nie są w Płocku nowością. Jednak do tej pory były to tylko patrole prewencyjne. Od kilkunastu dni służbę na płockich ulicach pełnią patrole mające za zadanie dbać o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. W takim patrolu służbę pełni zawsze oprócz strażnika miejskiego także policjant z Wydziału Ruchu Drogowego KMP. Do dyspozycji patrol zawsze ma oznakowany radiowóz straży miejskiej, wyposażony dodatkowo w tzw. koguty. Do kontroli tarczą stop zawsze zatrzymuje policjant. Patrole mieszane są ukierunkowane przede wszystkim na kontrolę samochodów ciężarowych, które mimo zakazu poruszają się ulicami miasta łamiąc przepisy i niszcząc nawierzchnię. Kierujący samochodami ciężarowymi wiedzą, że strażnik miejski nie zatrzyma ich do kontroli drogowej, kiedy są w ruchu, dlatego czasami, mimo, iż widzą oznakowany patrol Straży Miejskiej świadomie łamią znak zakazu B-5. – dodaje Jolanta Głowacka z płockiej Straży Miejskiej.

Podczas kontroli drogowej strażnik miejski ma za zadanie udzielić asysty policjantowi z ruchu drogowego. Mundurowi w trakcie służby oprócz swoich zadań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na ulicach miasta podejmują również interwencje przekazane im przez dyżurnych Policji lub Straży Miejskiej. Zdarzyło się, iż patrole mieszane pomagały innym załogom np. podczas zabezpieczania kolizji drogowej lub interweniowały w przypadku zablokowanych bram wjazdowych. Funkcjonariusze z mieszanych patroli wymieniają się także informacjami o miejscach i rodzajach najczęściej popełnianych przez kierujących wykroczeń drogowych. Oprócz mieszanych patroli Straży Miejskiej i Policji na płockich ulicach działają także inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego wykorzystujący system preselekcyjnego ważenia pojazdów. Na przewoźników przeładowanych TIR-ów są nakładane kary administracyjne sięgające od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, a przeładowane pojazdy są eliminowane z ruchu.

Materiał powstał we współpracy Straży Miejskiej z MZD Płock.

Źródło: MZD Płock

Skomentuj

comments